Magasinsgatan får ny väggmålning som utmanar gränser

Konstverket Artificial borders för tankarna till hårt dragna nationsgränser så väl som gränser människor drar upp för sig själva. Verket är en av vinnarna i den internationella konsttävlingen Gothenburg Art 21 och nu målas det upp som en del i konststråket 21 km Konst.

Guldvinnande målning

Konstnären Agustina Diaz från Argentina skapade verket efter att ha deporterats från sin partners hemland för att hon saknade rätt sorts dokumentation. Verket blev under 2017 en av 12 guldvinnare bland fler än 500 tävlande bidrag och 3500 röster totalt. Nu realiseras verket stort på en av fastighetsägaren Castellums väggar i centrala Göteborg. Det är den lokala konstnären Llefen Carrera som fått uppdraget att skildra Agustina Diaz verk. Carrera är själv vinnare i samma tävling och har även målat upp det egna verket Natures dust:

“Jag är mycket hårdare när jag målar någon annan konstnärs verk. Då vill jag verkligen att det ska bli precis så som konstnären själv vill”
– Llefen Carrera

Det växande konststråket

Verket ingår i konststråket 21 km Konst som samlar olika konstverk längs en sträcka mellan Kulturhuset Blå stället i Angered och Röda sten Konsthall vid Klippan. Konststråket skapades av färg- och utbildningsprojektet Sätt färg på Göteborg som arbetar med att utbilda unga till byggnadsmålare.

Träffa konstnären

Artificial borders målas fram till den 15 maj under totalt fyra veckor. De många detaljerna i verket gör det svårare att måla upp men därför också mer intressant, menar Llefen Carrera. Under den sista veckan bjuder vi in press att komma och besöka målningen för att träffa konstnären Llefen Carrera och representanter från Sätt färg på Göteborg.

Pressinbjudan:

Vad: Pågående street-art måleri

När: 11 – 15 maj

Var: Magasinsgatan 18, Göteborg

Närvarande: Llefen Carrera, konstnär, Lilian Paunovic Olsson, kommunikationsansvarig Sätt färg på Göteborg, Erling Zandfeld, verksamhetschef Sätt färg på Göteborg.

För mer information och tillgång till bilder, vänligen kontakta kommunikationsansvarig
Lilian Paunovic Olsson

Tfn/mail: 076 – 211 85 45 / lilian.paunovic@sattfargpa.se

Sätt färg på Göteborg är ett färg- och utbildningsprojekt där flera aktörer arbetar tillsammans för att ge arbetssökande unga en chans till ett riktigt yrke som byggnadsmålare samtidigt som vi sätter färg på staden. Projektet drivs bland annat av Måleriföretagen i Väst, Framtidenkoncernen, färg- och kemiföretaget AkzoNobel,

Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Arbetsförmedlingen och är delfinansierat av Svenska ESF-rådet och Arvsfonden.