Ny fönsterkonst skildrar historiska skeenden i Västra Nordstan

Konstnär Frida Clerhage målar konstverk inspirerade av Västra Nordstans historia som både emigrantstråk och centrum för teater och underhållning. Målningen blir en del av konststråket 21 km Konst och sker i samarbete mellan Sätt färg på Göteborg, stadsledningskontoret och Higab. På torsdag den 6 augusti visas verket för allmänheten.

De nya konstverken tar plats i fönstren på Kvarteret Högvakten på Postgatan 35 och Torggatan 24 i Västra Nordstan. Tanken med konstnären Frida Clerhages målningar är att de ska inspireras av och lyfta fram Västra Nordstans historia. Sedan Göteborgs grundande 1621 har stadsdelen på olika sätt legat i händelsernas centrum. Exempelvis när många svenskar sökte lyckan i Amerika var Postgatan i Västra Nordstan det stora emigrantstråket. En gång i tiden var området även centrum för teater och underhållning:

– Målsättningen med utvecklingsarbetet är att Västra Nordstan åter ska bli en levande stadsdel med ett utbud som är en kontrast och ett komplement till Nordstans köpcentrum.  Här finns alla förutsättningar med en blandning av småskalig verksamhet, kulturaktörer, restauranger, kontor, skolor och bostäder. Genom olika samarbeten skapas förutsättningar att fylla mellanrummen och tomma ytor med fler publika verksamheter, konst och kultur, säger Cina Gasparini som jobbar med utveckling av kulturmiljöer hos Higab.

Inte den första fönsterkonsten i området
Sedan tidigare pryds fönstren på Postgatan 31 av konstverk av Anni Tuikka. De är gjorda med vattenbaserad akrylpenna direkt på fönsterglasen och kom på plats under Kulturnatta 2019. Nu är det dags för etapp två där Frida Clerhage gör sin tolkning på olika historiska skeden i området.

Del av konststråket 21 km Konst
Satsningen i Västra Nordstan är en del av Higabs samarbete med Sätt färg på Göteborg och deras jubileumsprojekt 21 km Konst som rör sig mellan kulturhuset Blå stället i Angered och Röda Sten Konsthall vid Klippan. Konststråket färdigställs till nationaldagen den 6 juni 2021 då Göteborg firar 400 år och kommer innehålla konst såsom muralmålningar, vepor, banderoller, färgglada tunnlar och vimplar. Västra Nordstan är en av fler stadsdelar som stråket passerar.
– Det är intressant att jobba i ett område så rikt på historia, men även möjligheten att få tänka utanför boxen och att jobba med målning på en så annorlunda yta som glas har varit spännande, säger Ban Ahmad, projektledare på Sätt färg på Göteborg.

Konstverken visas för allmänheten

Torsdag den 6 augusti klockan 15 visas konstverken upp för allmänhet och press. På plats finns konstnären Frida Clerhage samt representanter från Higab och Sätt färg på Göteborg för att berätta om konstverket och samarbetet med att lyfta Västra Nordstans historia inför Göteborgs 400 årsjubileum.

Välkomna på vernissage

När: Torsdag 6 augusti klockan 15:00

Var: Postgatan 31

Närvarande: Konstnär Frida Clerhage, Cina Gasparini, utvecklare kulturmiljöer Higab, Ban Ahmad, projektledare Sätt färg på, Lilian Paunovic Olsson, kommunikationsansvarig Sätt färg på. Erling Zandfeld, verksamhetschef Sätt färg på.

Kontakt: För mer information och tillgång till bilder vänligen kontakta projektledare Ban Ahmad. Tfn/mail: 073-040 99 49 / ban.ahmad@sattfargpa.se

Om du vill veta mer om konstnären Frida Clerhage besök: https://www.fridaclerhage.com/

Med anledning av covid-19 så vill vi påminna om att hålla avstånd och att det inte tillåts vara mer än 50 personer i lokalen.

Sätt färg på Göteborg är ett färg- och utbildningsprojekt där flera aktörer arbetar tillsammans för att ge arbetssökande unga en chans till ett riktigt yrke som byggnadsmålare samtidigt som vi sätter färg på staden. Projektet drivs bland annat av Måleriföretagen i Väst, Framtidenkoncernen, färg- och kemiföretaget AkzoNobel, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Arbetsförmedlingen och är delfinansierat av Svenska ESF-rådet och Arvsfonden. www.sattfargpa.se

Higab är ett fastighetsbolag som ägs till 100 procent av Göteborgs Stad genom Göteborgs Stadshus AB. De äger och förvaltar många av de hus som är karaktäristiska för staden och som innehåller vitala och viktiga verksamheter. Feskekôrka, Konserthuset, Gamla Ullevi och Stora Teatern är några exempel. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om drygt 650 000 kvadratmeter. 31 av husen är byggnadsminnen.