Sätt färg på Göteborg beviljas EU-bidrag – ska skapa hundratals ungdomsjobb

Sätt färg på Göteborg, ett samarbetsprojekt av måleriföretagen i Sverige som en del av Göteborgs 400-årsjubileum 2021, beviljades igår bidrag från Europeiska socialfonden (ESF). Pengarna ska bland annat användas till att öka sysselsättningen bland unga arbetslösa.

– Vi är både glada och stolta för ESFs beslut. De insatser för arbetslösa ungdomar i utsatta områden som vi har genomfört småskaligt sedan 2014, kan vi nu intensifiera och skala upp. Vi räknar med att hundratals ungdomar ska få chansen till riktiga arbeten. säger Erling Zandfeld, projektledare Sätt färg på Göteborg.

Fokusområden för Sätt färg på Göteborg är Angered och Östra Göteborg. Därifrån kommer projektet att rekrytera arbetslösa ungdomar för praktik inom grundläggande byggnadsmåleri samt utförande av dekorativt måleri på vägen till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. Fokus kommer i första hand ligga på sträckningen Kulturhuset Blå Stället till Röda Sten Konsthall.
– Under snart två år har vi bland annat påbörjat arbetet med att smycka Göteborg med världens längsta konstverk. Här har konstnärer tillsammans med arbetslösa ungdomar målat upp konstverk på jättevepor, vimplar och andra kreationer för att fylla ett 21 kilometer långt konstverk, berättar Erling Zandfeld.

Bakom projektet står Måleriföretagen i Sverige, Göteborgs 400-årsjubileum, Framtidskoncernen, Arbetsmarknad och Vuxenutbildning Göteborg stad samt Arbetsförmedlingen Angered. Till det gör AkzoNobel en stor insats för projektet genom att sponsra med allt färgmaterial för de måleriaktiviteter som genomförs av arbetslösa ungdomar.
– Med bidraget som vi nu är beviljade från EU kommer vi kunna sätta många fler ungdomar i arbete tack vare måleripraktik som får arbetsgivare och arbetslösa att komma närmare varandra, men vi kommer också arbeta med att bygga broar mellan stadsdelarna i Göteborg. Som en ren bonus i detta kommer dessutom Göteborg bli en mycket färggladare stad inför 400-årsjubileet år 2021, säger Erling Zandfeld.

Läs mer om bidraget: http://news.cision.com/se/vastra-gotalandsregionen/r/56-eu-miljoner-tillungdomsprojekt-i-vastsverige,c9913191

För mer information:
Erling Zandfeld, projektledare Sätt färg på Göteborg, tfn: +46(0)70-520 57 87
Therese Brusberg, projektchef för Göteborg 2021, Göteborg & Co tfn: +46(0)70-785 51 20
Bilder för fri publikation: Anders Ekhammar, tfn +46(0)70-746 25 79